Strona główna
Ekologia
Tutaj jesteś
Ekologia Zasady diety dr. Dąbrowskiej 

Zasady diety dr. Dąbrowskiej 

Data publikacji 8 maja 2024


Dbanie o własne zdrowie na przestrzeni lat staje się coraz ważniejszym i popularnym tematem. W tej dziedzinie główną rolę odgrywa dieta, od której wszystko się zaczyna. Jedną z nich jest dieta dr. Dąbrowskiej, która dzięki swojej unikalnej prostocie przyciąga wielu zainteresowanych. Dobry plan żywieniowy nie skupia się tylko na obniżeniu wagi, stanowi również uzupełnienie leczenia niektórych schorzeń. Czy taka właśnie jest metoda dr. Dąbrowskiej? Przyjrzyjmy się bliżej głównym zasadom, założeniom i korzyściom zdrowotnym tej filozofii. Sprawdź, czy ten regulamin żywieniowy będzie dla Ciebie odpowiedni i poznaj praktyczne wskazówki, które mogą okazać się  pomocne w pierwszych etapach wdrożenia! 

Filozofia i założenia diety

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej to dieta owocowo-warzywna, która przybiera formę postu. Głównym założeniem tego programu żywieniowego jest utrata zbędnych kilogramów i oczyszczenie organizmu z toksyn. Sam post podzielony jest na dwa charakterystyczne procesy, które podczas jego trwania zachodzą w organizmie. Pierwszym elementem jest proces autofagii, który polega na wewnętrznym oczyszczaniu się organizmu z uszkodzonych, martwych komórek. Działanie to pozwala na regenerację organizmu, odtoksycznienie i odbudowę. Kolejnym działaniem podczas stosowania diety jest przebieg ketozy, która polega na spalaniu tkanki tłuszczowej. Dzięki wyeliminowaniu węglowodanów oraz zmniejszeniu ilości sztucznych cukrów nasz organizm obniża poziom wydzielanej insuliny i uaktywnia proces spalania zbędnej tkanki tłuszczowej. 

Do kogo skierowana jest dieta? Dieta dr. Dąbrowskiej polecane jest dla wszystkich  chcących oczyścić swój organizm i pozbyć się zbędnej masy ciała, ale nie tylko. Autorka poleca ją również dla wszystkich jednostek zmagających się z różnymi schorzeniami. Post owocowo-warzywny kierowany jest do pacjentów cierpiących z powodu chorób przewlekłych m.in. Hashimoto, niedoczynność tarczycy, astmy, czy alergii. Pod okiem specjalistów sprawdzić się może również u osób z miażdżycą, zakrzepicą i chorobami układu krwionośnego. 

Zasady postu

Wiemy już, że regulamin żywienia w diecie dr. Dąbrowskiej opiera się na owocach i warzywach, głównie w surowej formie. Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym zasadom, których należy przestrzegać podczas trwania postu, w celu osiągnięcia, jak najlepszych efektów. Do fundamentalnych wytycznych zaliczamy:

  1. Usunięcie przetworzonej żywności, wyeliminowanie  kawy, mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego z codziennych nawyków żywieniowych. 

  2. Zwrócenie szczególnej uwagi na spożywanie owoców i warzyw wysokiej jakości oraz trzymanie się ściśle wyznaczonych godzin posiłków.

  3. Regularne spożywanie płynów oraz odpowiednie nawodnienie organizmu, które korzystnie wpływa na wspomaganie zachodzących zmian. 

Dlaczego akurat owoce i warzywa? Ponieważ bogate są w tysiące bioaktywnych substancji (enzymów, mikroelementów i witamin), które wykazują właściwości lecznicze, detoksujące i zwalczające wolne rodniki. Pewnie zastanawiasz się, co wybrać spośród tak szerokiej gamy dostępnych warzyw i owoców na rynku. Według dr. Dąbrowskiej najlepszymi warzywami, ze względu na swoje właściwości, szczególnie w początkowym etapie są warzywa niskoskrobiowe. Dla przykładu do tego typu warzyw zaliczamy:

  • korzeniowe (np. marchew, burak, seler, pietruszka)

  • kapustne (różne odmiany kapusty, kalafior, jarmuż)

  • cebulowe (cebula, por, czosnek)

  • dyniowate (dynia, kabaczek, ogórki)

  • liściaste (sałaty, zioła)

  • psiankowate (pomidor, papryka) 

Oprócz samych warzyw istotnym elementem w tej diecie są również niskocukrowe owoce takie jak: jabłka, grejpfruty, cytryny i jagody. 

Praktyczne wskazówki dla początkujących

Zanim rozpoczniesz! Pamiętaj, aby nie przechodzić na post zbyt drastycznie i radykalnie, zmiany żywieniowe powinny być wprowadzane stopniowo. Na początku spróbuj ograniczyć przetworzoną żywność i wprowadź do swoich codziennych nawyków więcej surowych warzyw i owoców. Gdy będziesz już gotowy, odpowiednio zaplanuj posiłki na kilka dni do przodu. Pozwoli Ci się to lepiej zorganizować i trzymać planu, unikniesz zbędnego rozmyślania nad pokusami. Zadbaj o różnorodność, taka kuracja żywieniowa skupiona wokół samych owoców i warzyw wcale nie musi być nudna. Do przygotowania masz mnóstwo soków, koktajli i smoothie, które mogą okazać się niezwykle ciekawym połączeniem smaków. Nie zapomnij także o różnych konfiguracjach sałatek, możliwości pieczenia i duszenia produktów. Monitorowanie wyników, to coś, co pomoże Ci utrzymać motywację na odpowiednim poziomie, podobnie, jak znalezienie odpowiedniego wsparcia społecznego. Nie wiesz, gdzie szukać osób zainteresowanych odbyciem takiego postu? Dieta dr. Dąbrowskiej często stosowana jest podczas turnusów tematycznych organizowanych w różnych ośrodkach i hotelach. Może warto wybrać się na weekend do hotelu spa nad morzem i tam zacząć nowy styl życia!

Dieta dr. Dąbrowskiej – Podsumowanie

Na koniec warto wspomnieć o korzyściach, jakie wynikają z odbycia postu. Przede wszystkim, dzięki zastosowaniu się do regulaminu tej diety jesteśmy w stanie oczyścić organizm z toksyn i zgubić zbędne kilogramy, ale co jeszcze? Do głównych zalet można zaliczyć: poprawę trawienia, stanu skóry, zmniejszenie stanów zapalnych, wzrost odporności, zredukowanie poziomu energii (zwiększenie wydolności fizycznej i umysłowej) oraz zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych. Kolejnym plusem stosowanie tej diety jest jej prostota i fakt, że nadaje się dla każdego. Nie zapomnij jednak o odpowiedniej suplementacji w celu uzupełniania niedoborów, których w składzie nie posiadają warzywa i owoce dla uniknięcia negatywnych skutków. Zastosowanie diety dr. Dąbrowskiej, jak widać, nie jest trudne i na pewno niesie za sobą wiele pozytywów. Spróbuj i przekonaj się sam! 

Materiał zewnętrzny

Rodzaje filtrów paliwa

Redakcja symbio.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?